5 Aandachtspunten voor een succesvolle yogawebsite

De toenemende populariteit van yoga heeft onvermijdelijk geleid tot een toename van yogaleraren, yogastudio’s en evenveel yogawebsites.

Ben je zelf yogaleraar of eigenaar van een studio, dan besef je snel dat je in een overvolle markt online de aandacht moet gaan trekken om jezelf te onderscheiden.

Om een bloeiende yogabusiness op te bouwen kan je tegenwoordig niet meer zonder een sterke online aanwezigheid. En toch hebben veel yoga teachers en wellness professionals een website waarvan ze weten dat die allesbehalve is of proberen een praktijk op te bouwen zonder een website.

Wat onderscheidt een goed ontworpen yogawebsite van de rest? Wat maakt dat je online beter gevonden wordt en dat je ook offline meer bezoekers krijgt?

Zit het geheim in de uitstraling of is er toch meer voor nodig dan alleen uiterlijk?

Sta stil bij de belangrijkste aandachtspunten voor een succesvolle yogawebsite en wees ook mindful met je website!

01. Look & feel

Laten we eerlijk zijn, de yoga wereld is erg visueel. Mooie foto’s zijn belangrijk en zorgen voor een grote aantrekkingskracht. Ook een rustgevend kleurenpalet en een elegant lettertype hebben een niet te onderschatten invloed op de uitstraling van je website.

Balanceer tekst, beeld en voldoende ademruimte op het scherm om een rustige, uitnodigende sfeer te creëren. Vaak herken je DIY websites aan het gebrek van rust en focus. Dat voelt rommelig en dat is net wat je niet wil voor je yogawebsite en praktijk.

02. Responsive

Professionele yogawebsites hebben tegenwoordig allemaal een responsive design. Ze zien er goed uit op elk scherm. Even aangenaam in gebruik op computer, tablet of gsm.

Een niet-responsief ontwerp komt nu heel verouderd over. En het werkt vooral op de zenuwen want dat is allesbehalve gebruiksvriendelijk voor mobile websitebezoekers. Dit is belangrijk als je weet dat ruim 50% van het webverkeer nu op de gsm gebeurt.

03. Up & running

Je website moet er uiteraard niet alleen aantrekkelijk uitzien, maar het moet effectief goed en vlot werken. Een website die verouderd is, niet meer geüpdatet of met functionaliteiten die niet meer werken, is nefast. Dat heeft een impact op de werking en de laadtijd van je website en bijgevolg op je zichtbaarheid.

Want bezoekers haken snel af wanneer een website traag laadt. Ook zoekmachines als Google pikken dit op en laten je website hierdoor niet meer zien. Dus zorg ervoor dat technische problemen snel gefixt zijn en je website altijd de nodige updates krijgt.

04. Sterke content

Mensen lezen niet online, ze scannen. Dus maak het vooral zo eenvoudig mogelijk voor je bezoekers om te vinden wat ze zoeken. Ken je doelpubliek, spreek hun taal en zorg dat ze snel antwoord vinden op hun vragen. Het is bijvoorbeeld niet relevant om je homepage te vullen met wat yoga is en informatie die algemeen vindbaar is op het internet en wikipedia. Benoem vooral wat jij specifiek te bieden hebt.

Zorg voor een logische structuur en intuïtieve navigatie waardoor je bezoekers in zo weinig mogelijk kliks landen waar ze moeten zijn. Vermijd ellenlange teksten en wees altijd to the point. Korte paragrafen en opsommingen maken de informatie op je webpagina’s makkelijker scanbaar. Zo houd je je lezers zen.

Bovendien waardeert Google goed gestructureerde content. In combinatie met de juiste keywords, verschijnt je website veel prominenter in de zoekresultaten. Dus content is echt een superbelangrijk aandachtspunt.

05. Extra functionaliteiten

Wat kan je nog meer doen om een professionele indruk en je doelpubliek warm te maken? Een online boekingssysteem kan handig zijn en maakt zowel jouw leven als dat van je studenten een pak eenvoudiger. Bied je ook online yogalessen aan of deel je regelmatig interessante tips via een nieuwsbrief? Dan kan een membership site interessant zijn om je community op te bouwen. Koppel een e-mailmarketingsysteem zoals bijvoorbeeld Mailchimp of Convertkit om je mailinglijst op te bouwen en je tribe op de hoogte te houden.

Deze functies vergen soms wel wat technische kennis om ze in je website te integreren. Maar ze geven je yogapraktijk een extra boost.

Kim Delbarre look & feel

Geschreven door Kim

Holistisch webdesigner voor ondernemers die van hun passie hun beroep maken en een website wensen die net zo magisch en aantrekkelijk is als hun aanbod.