Je hebt een fantastisch idee voor je onderneming. En nu denk je erover na hoe je dat kan gaan verspreiden. Wat is je verhaal?
Als ondernemer moet je soms veel verhalen vertellen, naargelang de verschillende kanalen waarlangs je je publiek aanspreekt: websiteteksten, blogartikelen, social media posts, e-mailcampagnes, …
Deze zeven tips helpen om je websitebezoekers effectief te boeien en warm te maken voor je aanbod.
01. Schrijf voor je doelgroep
Ook al is het jouw verhaal, het is belangrijk om de focus te leggen op wat jouw doelgroep hieraan heeft. Om voor hen te schrijven, moet je eerst goed weten wie ze zijn en wat ze belangrijk vinden. Welke problemen los je voor hen op? Hoe gaat jouw aanbod hun leven mooier en beter maken?
Hou je doelgroep voor ogen bij alles wat je op je website zet. Gebruik de woorden die zij zouden gebruiken en laat zien dat je hen begrijpt door hun problemen aan te halen en daar de oplossing voor te bieden.
Let erop om je te verplaatsen in hun standpunt en stel jezelf bij alles de vraag: Wat is het voordeel voor mijn doelpubliek?
In plaats van te schrijven: “Ik bied verschillende cursussen…” draai dat om, en schrijf: “Je kunt verschillende cursussen bij me volgen…” Voeg daaraan toe: “die jou helpen om…” Zo benoem je voor je lezers concreet wat er voor hen inzit. Focus op hun behoeften en het door hen gewenste eindresultaat.
02. Klink als jezelf en KISS
KISS is niet intiem bedoeld maar het principe: Keep It Simpel, Stupid! Want je hoeft geen vakjargon of allerlei ingewikkelde termen te gebruiken om indruk te maken. Integendeel, gebruik simpele taal, gewoon de taal die je doelgroep begrijpt. En schrijf op dezelfde manier als je hen zou aanspreken.
Zo worden je teksten persoonlijker ervaren, kom je menselijker over en maak je dus een betere verbinding met je online publiek. Je website bezoeken moet voelen als een ontmoeting met jou als persoon, niet als een onpersoonlijke robot.
03. Wees direct
Ook al heb je heel wat moois te vertellen, val zo snel mogelijk met de deur in huis. To the point. Want mensen hebben het druk en je hebt maar een paar seconden om de aandacht van bezoekers op je website te trekken.
Mensen lezen niet online, ze scannen. Daarom is het belangrijk om direct duidelijk te communiceren wie je bent, wat je doet en wat je te bieden hebt. Zo hoeft je lezer er niet te lang over na te denken en weet die meteen of die op de juiste plek is en door jou geholpen kan worden.
04. … en scanbaar
Dit gaat samen met het voorgaande. Om je content makkelijk scanbaar te maken en bezoekers te helpen belangrijke informatie snel te begrijpen, gebruik je korte paragrafen, onderverdelingen en opsommingen. Iconen en visuele elementen helpen ook om informatie direct over te brengen.
05. Belicht het positieve
Geef je bezoeker een goed gevoel door de nadruk te leggen op leuke eigenschappen en positieve resultaten. Reik oplossingen aan. Breng een kort maar mooi verhaal met een happy end, een waardevolle boodschap om te onthouden, een tip die hen vooruit helpt. Iets dat je lezers kan inspireren of waar ze enthousiast van worden.
Hoe meer je met iets aantrekkelijks geassocieerd wordt, hoe beter.
06. Gebruik duidelijke Calls To Action
Vergeet niet om je websitebezoekers expliciet te vragen om de volgende stap te zetten. Plan een gesprek. Boek een dienst. Schrijf je in. Neem contact op. Zo’n verzoek staat bekend als een “call to action” (CTA).
Vanaf elke pagina van je website moet het voor je bezoeker gemakkelijk zijn om de volgende stap te zetten naar een samenwerking met jou. Dat betekent dat je op elke pagina minstens één CTA moet gebruiken.
Je oproepen tot actie moeten duidelijk en overtuigend zijn en inspelen op de behoeften van je doelgroep.
07. Vergeet niet te (laten) proeflezen
Laat een paar misplaatste aanpassingen of domme fouten het vertrouwen van je klanten niet beschamen.
Let op spelling en grammatica in al je communicatie, want nonchalance op dat vlak, haalt je professionaliteit echt onderuit. Dubbelcheck dus zeker altijd je teksten en ga dan pas met het volste vertrouwen online.