Hoewel we denken dat we rationele beslissingen maken, spelen onderliggende emoties en gevoelens een grote rol. Soms bewust maar heel vaak onbewust. In een fractie van een seconde vormen we ons een mening van iets, zonder dat we precies kunnen uitleggen waarom.
Wanneer je iemand nieuw ontmoet, voel je meteen of je meer wil weten over die persoon of dat je je helemaal niet aangetrokken voelt. Hoe is dat mogelijk? Je hebt elkaar nog maar net ontmoet en misschien nog geen woord gezegd!
Hetzelfde gebeurt wanneer je op een website terechtkomt en je voelt meteen of dat iets is voor jou, of niet.
Dit speelt zich allemaal af in ons onderbewustzijn – in onze limbische hersenen.
Dit deel van de hersenen begrijpt geen taal maar werkt via emotie, (voor)gevoel, intuïtie, instinct. Daarom merk je soms dat je bepaalde gevoelens moeilijk onder woorden kan brengen. En dat is niet raar. Dat is de taal van je hart.
Beslissingen neem je onbewust volgens wat juist voelt voor jou. Voor iemand anders is dat misschien iets anders en dat is prima. Daarom is het nutteloos om iemand te proberen overtuigen van jouw keuze met “logische argumenten”, als het limbisch brein daar een ander idee over heeft.
Emoties zorgen voor verbinding
Om op een authentieke manier met jouw doelgroep te connecten, is het van belang om hen ook op dat dieper niveau te raken. Ze moeten emotioneel betrokken zijn, ze moeten voelen dat je bij hen past. Anders zijn het niet jouw ideale klanten.
Emoties verbinden jou met je ideale klanten.
Iedereen heeft zijn eigen ervaringen, overtuigingen en opvattingen over de wereld om hen heen (en zichzelf).
Maar dat betekent niet dat je niet helder kan krijgen welk type emotie je bij je aanbod moet oproepen om ze het gevoel te geven dat het onweerstaanbaar voor hen is.
Als je de juiste snaar raakt, zullen je potentiële klanten zich verbonden voelen met je onderneming.
Ze zullen zich gezien en gehoord voelen, belangrijk en alsof jij hen begrijpt. En zo is dat ook.
Maar hoe breng je dat over, die emoties via je website?
Hoe kan je emoties toevoegen aan je online aanbod?
01. Begrijp je doelgroep
De eerste, onmisbare stap. Want het draait allemaal om het begrijpen van je publiek en welke emoties ze voelen/willen voelen.
Wat is hun motivatie?
Als je begrijpt wat je ideale klanten motiveert, is het een goed startpunt om erachter te komen hoe zij ook denken.
- Wat zijn hun overtuigingen over zichzelf en de wereld?
- Wat zijn hun beperkende verhalen?
- Wat houdt hen tegen?
- Waar zijn ze bang voor?
- Waar dromen ze van en verlangen ze naar?
Dit zijn enkele van de krachtigste vragen die je jezelf kan stellen om je publiek echt te leren kennen.
Je leert ook veel door te luisteren naar gesprekken of reacties onder posts te lezen. Want de eigen woorden van je publiek gebruiken is de beste manier om emotie aan je tekst toe te voegen! Hoe zij een probleem en de gevoelens die daarbij horen, benoemen. Dat is letterlijk wat jij op je sales page moet schrijven.
02. Gebruik visuals
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. En het duurt dubbel zo lang om de betekenis van woorden te begrijpen dan om een symbool of een beeld te verwerken. Want onze hersenen verwerken visuals gewoon veel sneller dan tekst.
Visuals zoals foto’s, afbeeldingen of illustraties helpen om je boodschap in een oogopslag over te brengen. Daarom is het zo belangrijk om beelden doelbewust te gebruiken. Als je begrijpt welke soorten beelden de juiste boodschap overbrengen, kan je ze gebruiken om contact te maken met het onderbewustzijn van je klanten.
Omgekeerd geldt dus ook dat slecht gekozen visuals mensen afschrikken en je werk kunnen saboteren. Wees hier dus voorzichtig mee.
03. Kies je uitstraling
Je eigen persoonlijkheid maakt het verschil. Je merkidentiteit wordt gedragen door een logo en de juiste combinatie van kleuren en lettertypes. Samen creëren ze jouw online uitstraling. Ze geven werkelijk kleur en karakter aan je website.
Kleurenpsychologie werkt echt: verschillende kleuren zorgen ervoor dat we een hele reeks emoties voelen. Dit gevoel heb je waarschijnlijk zelf al ervaren als je een kamer schildert en de sfeer en energie totaal veranderen. Of als je je verdrietig voelt, merk je dat je andere kleuren draagt dan wanneer je opgewekt bent. Dat komt omdat kleuren emoties oproepen. Ze communiceren een sterke boodschap naar ons onderbewustzijn. We begrijpen het meestal niet op een logisch niveau, maar we voelen de boodschap wel.
Ook lettertypes kunnen met hun vorm een hele waaier van gevoelens communiceren. De keuze voor een speels of elegant lettertype beïnvloedt hoe je boodschap overkomt. Ga dus doelbewust op zoek naar lettertypes die het gewenste gevoel overdragen.
04. Vertel een verhaal
Mensen houden van nature van verhalen. Storytelling is dan ook een krachtige manier om de aandacht van je doelgroep vast te houden en een connectie tot stand te brengen.
Verhalen stellen ons in staat ons te verplaatsen in de personages en te leren van hun ervaringen. Ze roepen vaak emoties op en creëren daardoor een band tussen ons en de verteller.
Als je storytelling in je website integreert, zal je zien dat de interesse en betrokkenheid toenemen. Daarom is het zo belangrijk om te begrijpen hoe je dit op de juiste manier doet: het heeft een enorme impact op je bedrijf.
05. Laat jezelf zien
Mensen kopen van mensen. We willen weten wie de persoon is die achter een website zit. Niet voor niets is de About page (over mij) de meest bezochte pagina na de homepage.
Mensen willen er zien en voelen dat jij de juiste persoon bent om hen te helpen. En ook dat doe je niet met een lijst logische argumenten in de vorm van een cv met gevolgde studies en opleidingen. Het is belangrijker dat mensen een connectie met je voelen op zielsniveau en dat betekent: om wie jij bent, door wat je hebt meegemaakt, de uitdagingen die je bent aangegaan, … die maken dat jij hier nu staat. Met je visie en je waarden en vooral: je why.
Waarom je doet wat je doet, dat is precies waar mensen op aangaan!
Door emoties in je website te brengen, maak je contact met je ideale klanten op een niveau dat dieper gaat dan logica. Je activeert hun limbische brein, dat is waar ze echt beslissingen nemen.
Hierdoor verhoog je niet alleen de interesse en verkoop van je aanbod, maar creëer je ook een tribe van mensen die jouw onderneming in hun hart dragen.