Wat moet er op de homepage van je website?

Als je website een tijdschrift was, zou dit de inhoudsopgave zijn. Het is niet de bedoeling van de homepage om elk detail over je onderneming te vertellen. Maar wel om een beknopt overzicht te geven en de interesse van je bezoekers te wekken zodat ze dieper in je website willen duiken. Hier moet direct duidelijk zijn voor wie je website bedoeld is en aan welke verlangens van je doelgroep je tegemoet komt.

Wat niet mag ontbreken op je homepage

  1. Een slogan of statement die samen met je bedrijfsnaam duidelijk maakt wat je precies doet en voor wie. 
  2. Verdere verduidelijkende tekst die je websitebezoekers laat weten dat ze op de juiste plaats zijn. 
    Hier is een formule die je kan volgen: “Wij zijn een (bijvoeglijk naamwoord)(soort bedrijf) dat (ideale doelgroep) helpt om (doel of wens van de ideale doelgroep) te bereiken.”
    Het is belangrijk om zo snel mogelijk te communiceren wat je precies doet, zodat je websitebezoeker er geen twee keer over hoeft na te denken.
  3. Een kort overzicht van je diensten dat doorlinkt naar de volledige dienstenpagina.
  4. Een korte voorstelling van jezelf dat doorlinkt naar de over mij-pagina.
  5. Getuigenissen van tevreden klanten. Als je die nog niet hebt, raad ik je aan er een paar op te vragen! 
  6. Een duidelijke call-to-action (CTA) zoals “boek een gesprek” met een link naar je contactpagina.
  7. Ik raad ook aan om een call-to-action voor je nieuwsbrief op te nemen om je mailinglijst op te bouwen. Geef je publiek iets waardevols in ruil voor het delen van hun e-mailadres. Door je potentiële klanten een nuttige gratis weggever aan te bieden, geef je ze een reden om je te vertrouwen en te onthouden.  

Klaar om je homepage-teksten te schrijven?

Deze vragen kunnen je hierbij helpen:

  • Wat is het belangrijkste om te weten over je bedrijf?
  • Voor wie is je werk specifiek bedoeld?
  • Welke vragen worden je steeds opnieuw gesteld? Hoe kan je homepage duidelijkheid scheppen?
  • Wat is typerend voor jouw diensten en waarom zijn ze waardevol?
  • Hoe kan jij je doelgroep helpen? Heb je een unieke aanpak of methodiek?

Je homepage helemaal goed krijgen, kan wat tijd vergen maar het is absoluut de moeite waard! Vaak is dit de eerste indruk die mensen online van jou krijgen.

De oefening om je homepage-teksten te maken helpt ook om je visie nog scherper en duidelijker te zien, en wat nog belangrijker is, om effectief te communiceren met de mensen die je het liefst wil bereiken.

Kim Delbarre look & feel

Geschreven door Kim

Holistisch webdesigner voor ondernemers die van hun passie hun beroep maken en het leven creëren waar ze naar verlangen, met een website die net zo magisch en aantrekkelijk is als hun aanbod.