Holistisch webdesign is een benadering waarbij alle aspecten van je website worden beschouwd als onderling verbonden en even belangrijke onderdelen van het ontwerpproces. Met een holistische aanpak wordt een website ontworpen die niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook doelbewust, effectief, gebruiksvriendelijk en perfect afgestemd op jou. Hier zijn veel voordelen aan verbonden.
Voor de meeste ondernemers is een website de kern van de online aanwezigheid. Want je kan niet afhankelijk zijn van sociale media, waar de algoritmes snel veranderen en je zelf geen controle hebt… waar je niet de eigenaar bent van je contacten en je niet zelf kan beslissen wie wat ziet en hoe. Je website daarentegen is jouw stabiele plek bij uitstek waar je je aanbod presenteert, verkoopt en contact maakt en houdt met je publiek.
Maar om een website te maken die je professionele doelen realiseert, is er meer nodig dan alleen een mooi design. En daar gaat het om bij een holistische benadering. Die gaat verder dan alleen een oppervlakkig, visueel aantrekkelijk ontwerp. Holistisch webdesign houdt daarbij ook rekening met gebruikerservaring, merkidentiteit, toegankelijkheid en content.
Een geheel waarbij alle aspecten op elkaar zijn afgestemd en aansluiten bij je persoonlijke visie en doelen, werkt effectief voor je.
Hieronder som ik de belangrijkste voordelen van holistisch webdesign voor je onderneming op.
1. Je springt eruit
Met holistisch webdesign kan je je echt onderscheiden van de massa. Door te focussen op je missie en de noden van je doelgroep kan je een bewuste contentstrategie opnemen in het ontwerpproces. Dat zorgt ervoor dat je website die niet alleen elegant en functioneel is, maar ook uniek en memorabel voor je publiek. Een website die “blijft hangen” bij je publiek.
2. Je bereikt je doelgroep
Holistisch webdesign verbetert de prestaties van je site. Je content is authentiek en kwalitatief waardoor het de aandacht van je bezoekers beter vasthoudt. Ook de structuur zorgt voor een vlotte gebruikerservaring, wat leidt tot een hogere betrokkenheid en interesse in je aanbod. Een goede structuur en kwalitatieve content verbetert tegelijk je ranking in zoekmachines, wat dus leidt tot meer organisch verkeer naar je website.
3. Je maakt echt verbinding
Met een diepe authentieke online aanwezigheid, helpt holistisch webdesign je een band op te bouwen met je doelgroep. Leer de behoeften van je gebruikers te begrijpen en maak een website die aansluit bij hun interesses en voorkeuren en die gepast een oplossing biedt voor hun problemen. Jouw aanbod op een effectieve manier presenteren en communiceren, versterkt de band met je publiek.
4. Je bent toegankelijk en inclusief
Door websites te ontwerpen die toegankelijk zijn voor iedereen, kan je jouw publiek uitbreiden en een meer inclusieve online gemeenschap opbouwen. Iedereen heeft baat bij eenvoudig te gebruiken websites en duidelijke hapklare informatie, die gemakkelijk leidt naar de volgende stap.
5. Je schept vertrouwen
Holistisch webdesign zorgt voor consistentie in alle aspecten van je website en ook daarbuiten. Door alle elementen als onderling verbonden te beschouwen, zorg je ervoor dat alles naadloos samenwerkt om een samenhangende gebruikerservaring te creëren. Deze consistente aanwezigheid zorgt voor een vertrouwd gevoel bij je gebruikers.
Het loont dus de moeite om alle aspecten van je website in rekening te brengen. Laat je niet verleiden door een mooi ontwerp, maar ga voor een website die vanuit een holistische benadering effectief voor je werkt.